FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Orosz kézbe száll a Malév

Orosz kézbe száll a Malév

  2007.02.01. 09:12

Borisz Ambramovics orosz légügyi befektetőé lehet a Malév - erről döntött a kormány tegnap.

Egyelőre a privatizáció furcsa technikáját hagyták jóvá: a vevő nem kap meg mindent, egyes repülők, néhány egyéb vagyonelem, talán egy olajvezeték is az államnál marad.

Februárban lezárulhat a Malév privatizációja - jelentette be Veres János. A pénzügyminiszter ugyan nem mondta ki, de ezzel majdnem biztossá vált: Borisz Abramovics, az orosz KrasAir vezérigazgatójának érdekeltségében lévő AirBridge megvásárolhatja a magyar légitársaságot. A céget másfél éven belül negyedszer írták ki eladásra, az orosz vevő többször próbálkozott - esélyesként is -, és kitartása most eredményesnek bizonyulhat.

Az AirBridge - tulajdonosának nyilatkozata szerint - önálló cégként hagyná meg a Malévot. Tulajdonképpen uniós ugródeszkának használnák a magyar légitársaságot: a cég biztosítaná a kapcsolatot az európai és az orosz piac között (a KrasAir négy céggel együtt alkotja az AirUnion légiszövetséget, amely így a második legnagyobb társaság Oroszországban).

Abramovics (aki a brit Chelsea labdarúgócsapat eurómilliárdos orosz tulajdonosának csak névrokona) tavaly decemberben azt ígérte: az AirUnion 30 Boeingjét is Budapesten szervizelik majd, ám műszaki s személyzeti integrációt és az útvonalak harmonizálását is szükségesnek tartotta.

Az üzlet persze még további tárgyalások függvénye - Veres János nem is jelentett be ilyen döntést, csupán azt, hogy a kormány elfogadta a vásárlás technikáját (sőt, a vevő megnevezését is kerülte).
E szerint a Malév privatizációját megelőzően egy új, állami cégbe rakják át a nemzeti légitársaság államilag garantált hitellel vásárolt vagyonelemeit. A tervek szerint a majdan magánkézbe kerülő Malév ezeket visszabérelné.

Úgy tudni: az AirBridge nem tudta átvállalni az összes hitelt - ezért választották ezt a technikát.
Most arról folynak a tárgyalások, hogy a Malév-vevő a hitelek mekkora részére tudna biztosítékot nyújtani, vagyis mennyi az a vagyon, amelyet az államnak meg kell tartania arra az esetre, ha a hiteleket a magyar cég mégsem tudná visszafizetni, és így - a garanciák miatt - neki kellene helyt állnia helyette.

A cég államilag garantált hiteleinek összértéke mintegy 20 milliárd forint - erre kellene fedezetet találni az átkerülő vagyonelemekben. Információnk szerint az új állami társaságba egy repülőgép kerülne át:
a magyar légicég ugyanis repülőinek többségét lízingeli, négy gépét pedig hitel terheli.

Csupán a hosszú távú járatokat teljesítő két darab, 185 férőhelyes Boeing 767-200-as egyike "tiszta"
(a másikat eladták már, csak a vételár nem folyt még be). Ám ezt a cég jelenleg is bérli a saját, százszázalékos tulajdonában álló, az amerikai Delaware államban bejegyzett, 3,5 milliárd forintos jegyzett tőkéjű leányvállalatától. Igaz: a leányvállalati tulajdon megkönnyíti a most kitalált vagyonmozgást.

A gépen kívül még ingatlanok, ingóságok és vagyoni értékű jogok kerülhetnek az új állami cégbe, és talán az az üzemanyag-vezeték is, amely Ferihegyet és a százhalombattai olajfinomítót köti össze.
Ez a Malév tulajdonában van. A cégnek nem jelent túl nagy értéket, az állam számára viszont fontos lehet a hazai tulajdonban tartása.

Információnk szerint a megállapodás már majdnem kész. Az eladó ÁPV és az Airbridge képviselői legalábbis utóbb azzal álltak fel az asztaltól, hogy a szükséges dokumentumok beszerzését követően aláírják a Malév-részvényekre vonatkozó adásvételi szerződést. Nagyobb probléma, hogy az Airbridge viszont egyelőre még nem mutatta be a vásárlási ígérvényei mögött álló visszavonhatatlan - az orosz Vnyesnyekonombank által kiadandó - bankgaranciát. Ezen pedig már meghiúsult egyszer az oroszok vásárlása.

Tavaly az ÁPV egyik legnyomósabb érve az volt az AirBridge-pályázat elutasításakor, hogy a visszavonhatatlan banki garanciát nem a vevő AirBridge Zrt., hanem az ahhoz csupán Abramovics személyén keresztül kapcsolódó orosz repülőgépcégek számára állították ki. Az orosz fél ezt akkor azzal magyarázta, hogy a garanciák fedezetét ezeknek a cégeknek a gépei jelentették, de az ÁPV által kért változtatást már akkor lehetségesnek tartották. Azt nem sikerült megtudnunk, hogy most miért adnak a bankok a 20 milliós tőkéjű AirBridge-nek több tízmilliárdos bankgaranciát. Ennek okát az ÁPV-nél sem kívánják firtatni.

A vételár kifizetéséhez persze nem kell sok: az jelképes összeg, néhány százmillió forint lenne.
A problémát a Malév hiteleinek törlesztése, a légitársaság további működtetése jelenti. A vevő - természetesen - az államilag nem garantált hitelek visszafizetését vállalta, az egyezkedés arról folyik: menynyit, milyen feltételekkel hajlandó bevállalni, és tulajdonképpen mennyi maradjon az állam terhe.

Mindazonáltal az állam ezzel a privatizációs lépéssel továbbra is milliárdos nagyságrendben garantálja a Malév korábban felvett hiteleit. Egyes szakértők szerint ez felvethet bizonyos kérdéseket az EU-ban, amely a garanciák lehívását később akár valamiféle bújtatott állami támogatásként is értelmezhetné.
Az ezt kidolgozó szakértők szerint viszont a konstrukció védhető. Arról nem is beszélve, hogy az ÁPV-nél úgy vélik: ha most nem adják el egy megbízhatónak ígérkező vevőnek a Malévot, akkor az végleg tönkremehet.







Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/433746/ 

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom