Hírek : Alagútfúrás élőben: megnyílt a 4-es metró infocenter az Etele téren |
Alagútfúrás élőben: megnyílt a 4-es metró infocenter az Etele téren
2006.09.29. 08:56
A nagyközönség az Etele téren létesült információs centrumból követheti a 4-es metró építési fázisait, de akinek kedve van - megfelelő védőöltözetben - még az alagútfúrást is élőben nézheti - tájékoztatott Demszky Gábor csütörtöki sajtótájékoztatójáról a Budapest Portál.
A metróépítésen este 10 és reggel 6 óra között csak rendkívüli esetben folyhat munkavégzés. A közműveket az alagútépítés nem veszélyezteti, így sehol nem kell elzárni a víz- vagy a gázvezetékeket. Az épületek és a talajszint mozgását pedig non-stop figyelőrendszer követi.
Az a célunk, hogy minél több budapesti megismerje ennek az óriásberuházásnak a részleteit - jelentette ki a főpolgármester a 4-s metró információs központ megnyitóján. Mint mondta, a kiállítóterem anyaga a kivitelezés előrehaladtával folyamatosan változik majd. Jelenleg - többek között - a tervdokumentumokból, a megállók látványterveiből kaphatunk ízelítőt, illetve mindenki megnézheti az új metrószerelvények arculatát, amelyekről a fővárosiak internetes szavazáson (a budapest.hu oldalon - a szerk.) döntöttek.
Demszky Gábor ismertette, hogy az infocentrum egy rendhagyó újdonsággal is csalogatja az érdeklődőket. Innen ugyanis, megfelelő ruházatban - gumicsizmában, védőöltözetben -, meghatározott időpontokban, bárkit levisznek a fúrás munkaterületére. A városvezető megjegyezte, korábban ő is részt vett külföldön hasonló "terepszemlén", így mindekinek csak javasolni tudja, hogy vegyen részt ezeken a rendkívűl érdekes bejárásokon.
Minimális lesz a zaj - éjszakára leáll a munka
A sajtóeseményen elhangzott, hogy a 4-es metró építésén jelenleg 500 dolgoznak, de ez a létszám folyamatosan növekszik. A két óriási fúrófej a Szent Gellért téren és a Kelenföldi pályaudvarnál áll munkába. Az alagút építése rendkívűl környzetbarát, és a közvetlen munkaterület is szinte sterilnek minősíthető. Az építkezés pedig legfeljebb az állomások közvetlen környékén jár zajjal, rezgéssel - vagy a földmunkák kapcsán - légszennyezéssel.
Demszky hangsúlyozta: este 10 és reggel 6 óra között csak rendkívüli esetben folyhat munkavégzés. A közműveket az alagútépítés nem veszélyezteti, így sehol nem kell elzárni a víz- vagy a gázvezetékeket. Az épületek és a talajszint mozgását non-stop figyelőrendszer követi.
90 másodpercenként jár majd a 4-es metró
Az eseményen a főpolgármester külön köszöntötte az első budapesti metrószerelvény tervezőjét, akit valamennyi 4-es metró rendezvényre meghívott a főváros. Az új metrókocsik alapadatairól kiderült: hosszuk 80 méter, végsebességük 80 km/h; a követési időtartam pedig 90 másodperc, maximum 1 perces késési ráhagyással.
Az új megállók, a régi szovjet típusú 2-es, 3-as metróéhoz képest jóval tágasabbak, szellősebbek és világosabbak lesznek. Demszky úgy fogalmazott, hogy míg a régi metróban, mintha egy csőben lenne az ember, az újban még a föld alatt is a természetes fény, és több emeletnyi magas beltér lesz az uralkodó.
Gulyás László a DBR Metró projektigazgatója elmondta, hogy a beruházás rekordszámokkal büszkékedhet: induláskor a metró napi utasszáma 400 ezer főre tehető, csak az Etele téren - a vonat a buszforgalom miatti - átszálló tömeg létszáma pedig naponta meghaladja a 100 ezret. Itt a beépített szintterület megközelíti majd a 900 ezer négyzetmétert.
Ehhez Demszky Gábor hozzátette, hogy miután az Etele tér lesz Budapest legnagyobb tömegközlekedési átszálló központja, számítanak a magántőke megjelenésére, hiszen ekkora létszámú pontenciális vásárló és szolgáltatást igénybe vevő utas igazán befektetőcsalogató.
Újabb 60 milliárd forint a tömegközlekedés átalakítására
A sajtótájékoztatót követően buszos terepbejárásra indultak a média képviselői. Útközben elhangzott, hogy a legfontosabb előkészítő munka, a résfalazás szeptember 18-án kezdődött a leendő Bocskai úti állomásnál és hamarosan a Móricz Zsigmond körtéren is megkezdődik.
Demszky Gábor kifejtette, hogy a 4-es metró beruházása nyomán, és a közvetlen munkálatoktól függetlenül, átalakul számos közterület és tömegközlekedési kapcsolat. Erre jó példa a majdani Főván téri metrómegálló, ahol a 2-es villamossal találkozik a metró. A villamos alagútját meghosszabbítját, a teret teljesen átépítik. A kivitelezés ugyanakkor a 47-es, 49-es villamosok forgalmának leállítását is szükségessé teszi, hiszen a munkálatokkal párhuzamosan, 2007 közepén indul a Szabadság híd teljes felújítása.
A 4-es metróhoz kapcsolódó járulékos munkálatok összköltsége megközelíti a 60 milliárd forintot, amelynek előteremtésére a főváros tárgyalásokat kezdett a kormánnyal. Demszky Gábor szerint jó esély van arra, hogy ezeknek a beruházásoknak a jelentős részét az Európai Unió fejlesztési forrásainak a felhasználásával finanszírozhatja majd Budapest.
Forrás: TőzsdeFórum Online http://www.tozsdeforum.hu/index2.phtml?menu=0&submenu=onearticle&news_id=363653
|