FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Tőzsdére megy az Állami Autópálya Kezelő?

Tőzsdére megy az Állami Autópálya Kezelő?

  2006.08.15. 09:23

Bár a kormányzat letett arról, hogy az autópálya-építés költségeit az államháztartáson kívülre szervezze, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. (ÁAK) részleges tőzsdei privatizációja mégis napirenden maradt.

A kormányzat azért tervezte az ÁAK 20-40 százalékos részvénycsomagjának értékesítését, mert így látta esélyét annak, hogy az Eurostat PPP-ügyletként ismerje el a sztrádaépítéseket, amelyeknek ügynöke éppen az ÁAK lett volna. Miután (a kormányzat számára is) kiderült, hogy az EU így sem fogja költségvetésen kívüli tételekként elismerni az autópálya-finanszírozás kiadásait, úgy tűnt, értelmét veszíti az ÁAK több milliárd eurós kötvénykibocsátása és tőzsdére vitele is.

A gazdasági és a közlekedési tárca közösen vizsgálja a lehetőségeket az új sztrádafinanszírozási tervvel és az ÁAK-kal kapcsolatban - mondta a Világgazdaság érdeklődésére Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szóvivője -, ez azonban nem érinti az ÁAK Zrt. részleges privatizációját.
A tőzsdére vitel előkészítését firtató kérdésre csupán annyit válaszolt, hogy az összefüggésben van az említett munkával.

Az ÁAK privatizációjáról vélhetően azért nem mondanak le, mert a költségvetésnek szüksége van a bevételre - vélik szakmai körökben. A társaságot azonban jelenleg értéktelennek tartják, autópálya-kezelői feladatainak jelenlegi formában történő ellátása aligha mozgatja meg a befektetők fantáziáját.
A vonzóvá tételt az egyik elképzelés szerint úgy lehetne megoldani, hogy a társaság hosszú távra
(ha nem is a korábban tervezett 75 évre, de 30 év körülire) kvázi koncessziós jogot kapna. Azaz rendelkezésre állási díj ellenében üzemeltetné és karbantartaná az állami autópályákat. A koncessziós jog piacra vitele pedig már biztos befektetésnek számít.

Az ilyen (osztalékfizető) infrastruktúra-részvénynek van is modellje a nemzetközi gyakorlatban, például a csatornázás területén. Más vélemények szerint a tőzsdére vitel még így is komoly nehézségekbe ütközik, hiszen az új, koncessziós feltételek melletti gazdálkodás értékeléséhez alig áll rendelkezésre információ.
A piacosítást követően néhány év működésének tapasztalatára lenne szükség ahhoz, hogy a társaság ára reálisan "belőhető" legyen - nyilatkoztak a Világgazdaságnak szakértők. A privatizációs törvény nyáron elfogadott módosítása szerint egyébként az Állami Autópálya Kezelő Zrt. minimális állami tulajdoni hányada száz százalékról 25 százalék + 1 szavazatra csökkenthető.

Információk szerint felmerült az is, hogy az ÁAK értékét növelendő élnek a társaságnak az M5-ös autópályát üzemeltető Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt.-ben lévő opciós jogával. Mint emlékezetes, a szegedi sztráda egységes matricarendszerbe vonásakor az ÁAK (azaz az állam) az AKA 40 százalékát vásárolta ki, és további 60 százalékára szerzett opciós jogot. Szakmai körökben az AKA-t jó üzletnek tartják.

Szakértők szerint elvileg elképzelhető egy olyan megoldás is, hogy megnyitják a piacot.
Így más üzemeltető is idejöhetne, és megkaphatná az állami autópályák üzemeltetését és karbantartását koncesszióba.





Forrás: ma.hu
http://ma.hu/page/cikk/ad/0/153092/1

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom