Hírek : Ganz-Skoda a Transelektro romjain |
Ganz-Skoda a Transelektro romjain
2006.08.05. 07:24
Trolibusz és metrókocsi készülhet Baján, ahol a legnagyobb konkurens kezébe kerülhet a gyártás
Átvenné a Transelektro-csoport felszámolás alatt álló közlekedési cégének hagyatékát és megbízásait a Skoda és a Resonator. A Ganz-Skoda nevű cégük trolibuszokat és metrókocsikat akar gyártani.
Jól jön ki a Transelektro megmentésére indított akcióból a magyar magánszemélyek tulajdonában lévő Resonator Kft., amely a csoport két cégének megszerzése után a felszámolás alatt álló Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Zrt.-ből is vinné a menthetőt. Ehhez erős társat talált, a Skodát, amely az utóbbi időben rendre a GTK mögé szorult a magyar és a nemzetközi trolibusztendereken. A cseh Skoda Holding és a Resonator legalábbis közös céget alapított a GTK piacának, megrendeléseinek megszerzésére. A Ganz-Skoda (GS) Zrt. néven bejegyzés alatt álló cég tőkéje egymilliárd forint. A társaságot fele-fele arányban birtokló tulajdonosok megállapodásukat egy hete írták alá. Emellett a hírek szerint hamarosan megkezdődnek a tárgyalások a társaság és a GTK felszámolója között.
A Népszabadság értesülései szerint a Ganz-Skoda üzleti elképzeléseit részben a GTK bajai üzemére alapozza. A tervek szerint a felszámolóval kötendő megállapodás alapján bérbe vennék az iparterületet. Emellett a GTK háromszáz dolgozójából első lépésben 150 főt átvennének, és további 15 műszaki vezető foglalkoztatását is vállalnák. Ha pedig a cég tervei valóra vállnak, a bajai üzem valamennyi dolgozója visszakaphatja munkáját.
Úgy tudjuk: a magyarországi termelő kapacitások megszerzése után a GS beszállítóként részt vehet majd a Skoda Holding már megkötött szerződéseinek teljesítésében. De fontosnak tartják a GTK megrendeléseinek átvételét is. Ezek sorában az egyik meghatározó tétel a trolibuszok gyártása. A Transelektro csődbe ment közlekedési cége ugyanis összesen 122 troli leszállításával adós megrendelőinek. Igaz, ezek közül tizenegy szerződését - a járművek szállításának késése miatt - a Debreceni Közlekedési Vállalat (DKV) Zrt. júniusban felmondta. Ráadásul az egymilliárd forint összértékű szerződés után a DKV mintegy 300 millió forint kötbért is követelhet. Igaz, azt csak a GTK-tól.
Függőben van még 11 troli szállítása a BKV-nak is. A fővárosi közlekedési cég a GTK-val kötött troliszerződését szintén felmondta. Jelenleg egy hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárással igyekszik megtalálni azt a járműgyártót, aki a transelektrós szerződésben szereplő áron vállalja a trolibuszok leszállítását. Így itt szabad a pálya a GS előtt. Ha viszont az eljárás nem vezet eredményre, a BKV új tendert ír ki.
A legnagyobb falat az a száz trolibusz, amelyre Rigában hiába várnak. Ezek sorsa a budapesti és a debreceni járművekhez hasonlóan még bizonytalan. Egyelőre ugyanis nem lehet tudni, a GS-nek sikerül-e megállapodnia a felszámolóval a trolibuszok gyártásának folytatásáról. Az ezzel kapcsolatos bizonytalanságot fokozza, hogy a megrendelők által várt járművek lengyel Solarisnál legyártott alumínium kocsitesteire a koreai KDB banknak van bejegyezve zálogjoga. A bank kifizetéséről pedig még meg sem kezdődött az alkudozás.
A GS számára ugyanakkor nem a már megkezdett troliszerződések befejezése jelentené az egyetlen megoldást. Ezeket a megállapodásokat ugyanis a GTK a hírek szerint meglehetősen alacsony áron kötötte. Ráadásul a megrendeléseket rendszerint éppen a Skoda orra elől happolta el. Így a cseh cég számára előnyös lenne, ha a megrendelők a GTK megszűnése után - amennyiben mód van rá - a tendereken második helyen végző Skodával ülnének tárgyalóasztalhoz és kötnének új szerződést.
De a Skoda számára a magyar versenytárs eltűnése után kevéssé kockázatos megoldást jelenthet az is, ha a hoppon maradt városi közlekedési cégek új tendereket írnának ki. Erre a hírek szerint nemcsak Budapesten, de Debrecenben és Rigában is megvan az esély. A pályázatokon korábban is jól szereplő cseh járműgyártó az újabb megmérettetéseken a győzelem esélyével indulhat. Különösen ha a GS révén sikerül megszereznie a GTK elismerten színvonalas trolihajtásrendszereinek gyártási jogát is.
A GS-nél azonban nemcsak trolibuszban, hanem metrókocsiban is gondolkodnak. Erre alapot ad, hogy a budapesti 4-es metró vonalára szánt metrószerelvények szállítására kiírt BKV-tendert a francia Alstom a GTK-val közös konzorciumban nyerte meg. A magyar cég beszállítási aránya a tíz százalékot nem haladta volna meg, ám már a szerződéskötéskor egyértelmű volt: konzorciumi vállalását nem lesz képes teljesíteni. Ezért az Alstom vállalta, hogy egyedül is eleget tesz az összességében 65 milliárd forintos szerződésnek.
A hírek szerint a francia vasúti járműgyártó már tárgyalt a GS képviselőivel egy esetleges alvállalkozói együttműködés lehetőségéről. Végső megállapodás azonban egyelőre nem született. Ezt ugyanis csak akkor lehet megkötni, ha a lépéshez a BKV is hozzájárul.
A Resonator a Vegyépszer-Közgép párossal életre hívott érdekeltsége, a Transelektro Fővállalkozó és Kereskedelmi (TFK) Kft. július elején megvásárolta a Ganz-Röck Zrt.-t. Mialatt pedig az indiai Thapar-csoport megvette a Ganz Transelektro Villamossági (GTV) Zrt.-t, a hatvan százalékban Resonator-érdekeltségű TFK kezébe került a Transelektro Energetikai és Környezetvédelmi (TEK) Zrt. is.
Forrás: nol.hu http://www.nol.hu/cikk/412973/
|