A 762 ezer forintos átlagfizetésű szakemberek ugyanakkor továbbra is bérük megduplázását követelik, míg az állami munkáltató 4,7 százalékos emelést ajánl. Egy sztrájk naponta 40 ezer utas életét keseríthette volna meg.
Szabad marad a magyar légtér, mert a légi irányítók felfüggesztették vasárnapra meghirdetett sztrájkjukat. A Control nevű szakszervezet eredetileg csütörtökön jelentette be, hogy vasárnap délután kettőtől addig nem veszik fel a munkát, amíg nem sikerül megegyezni a béremelési követeléseikről.
Az átlagosan bruttó 762 ezer forint fizetésű szakemberek azt követelik, hogy emeljék több mint duplájára a fizetésüket, mivel szerintük illetményük nem éri el a román és szlovák kollégáikét. A munkabeszüntetés naponta több mint 400 ferihegyi járatot és 40 ezer utast érintett volna, további kétezer, hazánk fölött átrepülő utasszállítónak kellett volna más útvonalat választania.
A Magyar Légiforgalmi Szolgálatnál összesen hétszázan dolgoznak, közülük 189-en légi irányítók, háromnegyedük tagja a fél éve alakult Control szervezetnek. Mivel az érdekképviselet vezetői kerülik a nyilvánosságot, így csak az interneten publikált programjukból lehet következtetni szándékaikra: "Szakszervezetünk legfontosabb céljaként tűzi ki az egy lépésben végrehajtandó bérrendezést, mivel ezen a téren a környező országokhoz képest is jelentős a lemaradásunk. A szakma és az azt művelők erkölcsi megbecsülésének helyreállítása a Magyar Légiforgalmi Szolgálaton és az országon belül".
Az Index internetes újság légiforgalmi irányítókkal kapcsolatos fórumára érkezett bejegyzésekből sejthető, hogy a kormányzati megszorítások idején bejelentett béremelési követeléssel mennyire sikerült "az erkölcsi megbecsülés helyreállítása". Lapunk úgy tudja, hogy az irányítók a történtek után még saját munkahelyükön sem örvendenek túl nagy népszerűségnek, ugyanis a sztrájkfenyegetés miatt egyelőre senki sem kaphatja meg az egyhavi bérnek megfelelő, hó elejére ígért jutalmat.
Az internetes fórumon az egyik irányító azzal próbálta védeni a mundér becsületét, hogy a béremelés valójában nem jelentene többletkiadást az államnak, mivel a légiforgalmi szolgálat a légitársaságoktól beszedett átrepülési díjakból tartja fenn magát. Lapunk azonban úgy értesült, ez csak féligazság, a nemzetközi szervezetek ugyanis szigorúan ellenőrzik az átutalt pénzek felhasználását, és ahhoz egészen biztosan nem járulnának hozzá, hogy a fizetések hirtelen a duplájukra növekedjenek.
A jelenleg költségvetési szervezetként működő légiforgalmi szolgálatot előbb-utóbb gazdasági társasággá kell alakítani. Az eredeti tervek szerint ez már tavaly év végén megtörtént volna, ám a Budapest Airport eladása mellé a kormányzat nem mert bevállalni még egy hasonlóan kényes "repülős ügyet".
Pedig a lépés elkerülhetetlen, mivel e nélkül Magyarország nem tud részt venni fontos nemzetközi programokban. Ezek közül a legfontosabb az európai légi irányítás, az Eurocontrol Sesar-projektje, melynek célja, hogy a jövő évtized közepére megvalósuljon az egységes magas légtéri irányítás Európában.
Jelenleg ugyanis - hozzánk hasonlóan - minden állam önálló légi irányítási szervezetet tart fenn, azonban e szétaprózott szisztéma célszerűsége finoman szólva is megkérdőjelezhető. Például egy Ausztriából Romániába tartó utasszállító körülbelül 10-15 percet tölt Magyarország fölött, némi túlzással ez épp csak arra elegendő, hogy a pilóta áthangolja a rádióját, és beköszönjön.
Az új rendszerben a nemzeti irányítók csak a le- és felszálló gépekkel foglalkoznának, az átrepüléseket egy egységes európai központ irányítaná. Mindez újabb konfliktust vetít előre, ugyanis a helyi feladatok ellátását a jelenleginél lényegesen kevesebb irányító is el tudja végezni, a többiek pedig az európai központban meghirdetett állásokért tolonghatnak majd.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/410061/