Hírek : Mobilhálózatot vesz a vasút |
Mobilhálózatot vesz a vasút
2006.07.08. 09:14
Tendert ír ki önálló rádiótelefon-hálózata kiépítésére a MÁV. A GSM-Rail rendszer négyezer kilométer vasútvonalon működik majd. A 60-80 milliárd forint értékű beruházást döntő részben az Európai Unió pénzéből fizetik.
Üzemi mobiltelefont kapnak a masiniszták, kalauzok, forgalomirányítók a MÁV-nál. Az európai vasutaknak fenntartott 918-921 megahertzes frekvenciasávban működő GSM-Rail hálózat uniós közbeszerzési eljárásának kiírását az állami vasút már összeállította, megjelenése sem várat sokat magára. A kizárólag a vasútvonalak mentén kiépülő rendszer szállítójával leghamarabb decemberben szerződhetnek.
Hamarosan megkezdi egységes rádiótelefon-rendszerének kiépítését a MÁV - jelentette be tegnap Heinczinger István. Az állami vasút általános vezérigazgató-helyettese a vasutasnapon lapunknak elmondta: az európai szabványon alapuló, más vasutak hasonló telefonhálózataival is összekapcsolható rendszer költségeinek 85 százalékát várhatóan az Európai Unió állja, a fennmaradó részt a második nemzeti fejlesztési tervből finanszírozzák majd. A GSM-Rail a tervek szerint a MÁV jelenleg működő négy elavult, és egymással nem összekapcsolható rádiós hálózatát váltja fel.
A beruházás részleteiről a vezérigazgató-helyettes egyelőre nem nyilatkozott. Úgy tudjuk: a MÁV szakértői által kidolgozott tervek szerint a GSM-Rail-hálózat a vasút négyezer kilométernyi vonalán működik majd. Kiépítésének költsége elérheti a 60-80 milliárd forintot. Tervezésénél azzal számoltak, hogy a rendszerben mintegy tízezer végkészüléket, telefont használnak majd. Ezekkel a forgalomirányítók közvetlenül kapcsolatot teremthetnek a vasútvonalakon haladó vonatok vagy éppen a tolatást végző mozdonyok vezetőivel.
A MÁV optikai távközlési hálózatára épülő új rendszer adattovábbításra is képes lesz. Szerepet kaphat az utastájékoztatás fejlesztésében is. Lehetővé teszi például, hogy a vasúti kocsikban elhelyezett tájékoztató táblákon a következő állomás neve mellett a csatlakozási lehetőségek vagy a várható utazási idő is megjelenhessen. A GSM-Rail a közlekedést biztonságosabbá is teheti. A forgalomirányítók a rádiófrekvenciás rendszerrel akkor is át tudják majd állítani a jelzőberendezéseket, ha az azok működtetésére szolgáló kábelek megsérültek, vagy ellopták azokat.
Úgy tudjuk, a vasutasoknak hozzávetőleg másfél évet kell várniuk az első üzemi mobiltelefonokra. A MÁV elsőként a nemzetközi és a budapesti elővárosi vonalakon, valamint a nagyobb rendező pályaudvarokon építi ki a telefonrendszert. A második szakaszban az állami vasút törzshálózatán, a harmadik ütemben a hosszú távon fenntartandó és jelentős forgalmat bonyolító vasútvonalakon szerelik fel az új kommunikációs rendszert.
Nem várt vasutasnapi meglepetést kaptak az utasok tegnap a Déli pályaudvaron, ahol több mint egy órán át nem indultak el a Balaton felé a vonatok, a késés okáról pedig senki nem tájékoztatta az utazásra várakozókat. Mint lapunk Zimay Judittól, a MÁV kommunikációs igazgatójától megtudta, a zavart az okozta, hogy Kápolnásnyék környékén levágtak és elloptak egy kábelt, így a vasút rövid időre állomásközi közlekedésre állt át, azaz csak a biztonságos szakaszokon jártak a vonatok. A Déli pályaudvarról a kábel pótlása után indultak útnak a szerelvények.
Karcsú Holding
Jelentős fejlesztések és leépítések ígéretével gazdagodtak a MÁV dolgozói a tegnapi vasutasnapon. Kóka János szakminiszter a vasúti és a közúti személyszállítás menetrendjének, illetve tarifáinak összehangolásáról beszélt. Kijelentette: a kormány tervei között csupán a leggazdaságtalanabbnak ítélt 942 kilométer mellékvonal bezárása szerepel, de semmiképpen sem az elbontása. Emellett a híresztelésekkel ellentétben nincs szó további, mintegy ezer kilométer vasútvonal forgalmának szüneteltetéséről.
Heinczinger István általános vezérigazgató-helyettes arról beszélt: 2007-2013 között a MÁV az uniós pénzek felhasználásával évente mintegy nyolcvanmilliárd forintot fordíthat fejlesztésekre. A MÁV januártól várhatóan holdingcégként működik majd tovább, és ellátja a vasút önállóvá váló személyszállítási, pályavasúti és gépészeti cégeinek irányítását. Ezzel párhuzamosan a központi vezetésben dolgozó 8568 fős létszámot mintegy hatezerre csökkentik.
Forrás: nol.hu http://www.nol.hu/cikk/410062/
|