Kiürült a SkyEurope kasszája
2006.06.24. 08:25
Újabb részvénykibocsátással szeretne előremenekülni a súlyosan veszteséges SkyEurope. A diszkont-légitársaság fél év alatt közel tízmilliárd forintot bukott - ez még az örökké veszteséges Malév teljesítményéhez képest is drámai eredmény.
Fél év alatt majd tízmilliárd forintos veszteséget halmozott fel a SkyEurope. A diszkont-légitársaság nemrég közzétett, első féléves pénzügyi adatai szerint az egyenleg mínusz 34,4 millió euró - a cég kiadásai 67 százalékkal lépték túl a bevételeket. A vezetés mindezt a piaci terjeszkedés tőkeigényével magyarázza, ám az adatok azt is mutatják, hogy a SkyEurope a piacon érvényesíthető jegyárakhoz képest még mindig túl magas költségekkel dolgozik.
A menedzsment a pénzhiány enyhítésére újabb részvényeket szeretne tőzsdére dobni. - Ez lényegében a múlt szeptemberi első tőzsdei kibocsátás második szakasza - így biztatta Christian Mandl, a cég vezére és résztulajdonosa a terv jóváhagyására a rendkívüli közgyűlésen megjelent 23 részvényest. Az ő - végül megadott - hozzájárulásuk ugyanakkor még messze nem jelenti a tőkeemelés megvalósulását, mert a tőzsdei helyzet nem mondható éppen rózsásnak.
A társaság papírjai a szeptemberi 6 euró helyett jelenleg 3,9 eurót érnek, ami a tervezett 20 millió darab részvény eladása esetén is "csak" 77-80 millió eurós, azaz 21-22 milliárd forintos bevételt hozna. Ugyanakkor a vezérigazgató szerint nem a tőzsdei kibocsátás az egyetlen megoldás. Mandl utalt arra, hogy szó lehetne tengerentúli befektető bevonásáról is. Jelenleg valamennyi részvényes európai, holott az előírások szerint elegendő lenne 51 százalék (ez alá viszont nem süllyedhet az európai befektetők aránya, mert akkor a társaság elveszítené Európán belüli repülési jogait).
A SkyEurope-nál most azt tervezik, hogy - ha megérik - 2007-ben "szusszannak" egyet, és az elmúlt évek erőltetett kapacitásnövekedése után inkább a járatok kihasználtságának növelésére, ezzel együtt nullszaldós működésre törekszenek. Mindez azonban nem lesz egyszerű, hiszen például Magyarországon a korábbi években tapasztalt dinamikus fejlődés megtorpanni látszik, azaz a légitársaságoknak ismét komolyan kell versenyezniük az utasok kegyeiért - ez pedig továbbra is a nyomott jegyárakat vetíti előre.
Emiatt az összes piaci szereplőnek fájhat a feje, bár a SkyEurope legfőbb konkurensének számító Wizz Air valamivel szerencsésebb helyzetben van. Becslések szerint utóbbi körülbelül harmadával kisebb költséghányaddal dolgozik, de a konkrét pénzügyi adatok sajnos nem ismertek, mivel a cég részvényei nem forognak a tőzsdén, a vezetés pedig nem nyilatkozik a számokról.
Ugyanakkor ha a SkyEurope bevételre vetített 67 százalékos veszteséghányadát vesszük alapul, akkor valószínűsíthető, hogy a Wizz Air eredménye sem verdesi az eget. (A légitársaság már túl van egy súlyos krízisen, 2004 decemberében a csőd széléről táncolt vissza, de egy gyors pénzügyi injekció végül megmentette.)
A SkyEurope brutális veszteségét talán még a Malévéval érdemes összevetni, a nemzeti légitársaság ugyanis tavaly egész évben 8,6 milliárd forint üzemi veszteséget termelt úgy, hogy 3 millió utast szállított. Ehhez képest a fapados társaság fél év alatt hozta össze a tízmilliárdos buktát 867 ezer utassal - az igazság kedvéért azért azt is érdemes hozzátenni, hogy a SkyEurope a Malévval szemben egyelőre a rendkívül forrásigényes intenzív növekedés fejlődési fázisánál tart.
Forrás: nol.hu http://www.nol.hu/cikk/408578/
|