FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Gázos buszgyártás?

Gázos buszgyártás?

  2006.06.03. 13:48

Kínában alapítana vegyes vállalatot a Széles Gábor vezette Ikarusbus Zrt. Az ágazat más szereplői ezt veszélyesnek tartják.

HB 122 - ez a titokzatos, „fejlesztési” kód jelöli az Ikarusbus vadonatúj, a napokban bemutatott autóbusz (proto)típusát. Az újdonságot - a tervek szerint évi 10 ezres darabszámban - Kínában is gyártaná az ismét magyar tulajdonú gyártó, amelyet Széles Gábor cége, a Műszertechnika Rt. ez év februárjában vásárolt vissza az olasz Ivecótól. Az Ikarusbus és egy helyi nagybefektető ipari csoport, a Datong Hongye már előrehaladott tárgyalásokat folytat egy vegyes vállalat alapításáról - jelentette be Széles Gábor és a partnercég vezetője, Li Csu-ang.

Társas magány?

Nem lesz egyedül az Ikarus Kínában, ha sikerül nyélbe ütni az üzletet. A több száz vállalkozásból álló erős, máris évi több mint tízezer darabosra tehető kínai belföldi gyártás mellett a világ vezető autóbuszmárkái mind jelen vannak az „ígéret földjén”. A svéd Volvo AB Bus Corp. több mint húsz éve lépett a kínai piacra, és 1993-ban kezdett vegyes vállalati formában a helyi gyártásba. Jelenleg is évi 300-400 önjáró alvázat szállít helyi gyártóknak, illetve svéd önjáró alvázakra építve, a helyi üzemben szereli össze a kínai Volvo autóbuszokat.

A helyi gyártás megkerülhetetlen, túl drága a kész járművet odaszállítani és magas a vám. Ám nem csak a Volvo van jelen Kínában, a Scania 10 millió dolláros beruházással alapított vegyes vállalatán keresztül 1996 óta versenyez kooperációs gyártású termékeivel a kínai piacon. A Mercedes és az M.A.N. stratégiai terveiben szintén kiemelt helyen szerepel a kínai jelenlét.

„Jó termékkel szinte korlátlan lehetőséget kínál a gyártóknak Kína” - állítja Szűcs Árpád, a Volvo AB Bus divíziójának hazai illetékese. A kínai piacon összesen évi mintegy 20 ezer autóbuszt értékesítenek, és az előrejelzések szerint a forgalom az évtized végére 30-38 ezer darabra szökhet fel. A „jó termék” nem csak technikai értelemben jelent kiválót, hanem árban is, s ez az Ikarusbus malmára hajthatja a vizet.

Csodával határos innovációs teljesítmény, hogy a sokéves fejlesztési folyamatot lerövidítve egyetlen esztendő alatt elő tudott rukkolni az Ikarusbus - a szakmában már etalonnak számító - önhordó karosszériás, fél-alacsonypadlós városi autóbusszal (a részletekről lásd a keretes írást).
A típusfejlesztésnél is nagyobb kihívásnak ígérkezik azonban a kínai gyártás beindításához a finanszírozás.

Széles Gábor egyelőre csak annyit közölt, hogy a kínai befektető csoport a vegyes vállalat 51 százalékát birtokolná, s három éven belül tőzsdére vinné a céget - mégpedig az amerikai Nasdaqra. Magyar oldalon mindössze az az egymilliárd forint látszik biztosnak, amellyel a hírek szerint az Eximbank áll a vállalkozás mellé. Megfelelő finanszírozás nélkül viszont könnyen dugába dőlne a kínai kísérlet. Ezen akadt el korábban a Rába kínai kooperációs gyártása is.

Nehéz piac

A Rába, az Ikarus autóbuszok régi beszállítója - amelynek a neve lehetséges partnerként a buszgyártó kínai projektjével kapcsolatban is felmerült - régóta szállít részegységeket Kínába, bár a volumen a cég exportjában nem meghatározó, az idei első három hónapban alig több mint 800 ezer dollár volt.
A kínai piac dinamikus növekedése azonban minden cég számára csábító, így merült fel 2003-ban a helyi gyártás lehetősége technológia-transzferrel.

Meg is kezdte a tárgyalásokat az ottani partnereivel egy esetleges vegyes vállalat alakításáról, de a tárgyalások elakadtak. A nagy távolságok megnehezítik a napi kapcsolattartást a partnerekkel, márpedig az a járműgyártásban - egyebek közt a termékfejlesztés, a tesztelés miatt - alapvető. Ráadásul a partnereknél „házon belül” gyakran változnak a szereplők.

A megfelelő gyártó megtalálása, az ügylet hosszú távú finanszírozása meghaladta a Rába erejét, amely - multinacionális konkurenseivel szemben - így végül nem tudta beindítani a kínai gyártást. Maradt a régi, bevált formánál: alkatrészeket, futóműveket szállít Kínába, de az ottani gyártásról letett. „Vonzó a kínai piac, de teljesen más az üzleti kultúra, amelyhez képest még az oroszországi is közelebb áll a magyar lélekhez” - magyarázza Steszli Ádám, a Rába befektetési kapcsolattartója.

Ódzkodik a kínai kooperációtól Krankovics István, a Kravola buszokat gyártó Kravtex vezetője is.
Ő úgy látja, már túl sok gyártó és beszállító van jelen a távol-keleti országban. Legfeljebb gyártási dokumentációval kapcsolódhatna egy esetleges együttműködéshez, ezek átadására viszont nem hajlandó, mert reális veszélynek tartja, hogy a külföldi partner lemásolja a termékét, technológiáját.

Kockázatos lépés

E félelmet megalapozottnak tartja Lepsényi István, a Knorr Bremse Kft. ügyvezető igazgatója, a Magyar Gépjárműipari Szövetség elnöke. A nagy gyártók maguk is éppen a kivonuláson gondolkoznak, mert a helyiek lemásolják a termékeket, és sajátjukként jelennek meg velük immár az európai piacokon is.
Az idei orosz autóbuszvásáron a kiállítók fele már kínai volt: jó és olcsó termékeket vonultattak fel.
A kínai kaland helyett Lepsényi inkább a kelet-európai piacokat ajánlja Széles Gábornak, feltéve, hogy van elegendő pénze és kitartása.





Forrás: fn.hu
http://www.fn.hu/index.php?id=5&cid=135312

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom