Az elmúlt hónapokban éjjel-nappal folyt a munka az M7-es Ordacsehi és Balatonkeresztúr közötti szakaszán. A kivitelezők így tudták csak behozni a tavaly nyári, rekordokat döntő csapadékos időjárás miatti lemaradást. A hideg télben az aszfaltburkolat mesterséges melegítésével haladt az építkezés, ami többletköltséggel járt, de nem kellett a határidőt módosítani. Monori Tamás, a kivitelező Vegyépszer Rt. területi igazgatója elmondta, a 25,7 kilométeres szakaszt a tervek szerint két részletben adják majd át.
Az eredeti április végi határidővel szemben már március végétől indulhat a forgalom a pályán, azonban a szalagkorláton túli tereprendezéssel, a vízelvezető rendszer megépítésével és a vadvédő kerítések megerősítésével csak nyárra végeznek.
Ez az autópálya-szakasz áthalad a Nagybereken, amit mintegy 16 kilométer hosszan tőzeges, lápos talaj borít. A kritikus szakaszon történő pályaalapozáshoz speciális francia technológiát alkalmaztak két magyar egyetem szakembereinek ellenőrzése mellett. A szerződés szerint öt év garanciát, egy törvény szerint pedig tízéves szavatossági időt kell vállalnia a Vegyépszernek az elvégzett munkára, amit a környéken élők a kockázat miatt kevesellnek.
Monori Tamás tájékoztatása szerint a burkolat megépítése óta az altalaj süppedéséből eredő mozgást nem tapasztaltak, vagyis az eddigi mérések szerint az alkalmazott technológia bevált. Az igazgató hangsúlyozta, az autópálya e szakaszán az állapot megőrzése a jövőben alapvetően a térség vízháztartásától függ majd, vagyis a berek vízszintjének lényeges emelkedése vagy csökkenése problémákat okozhat, ezt a továbbiakban az autópályakezelőnek kell ellenőriznie.
A 62,3 milliárd forintos költségvetést tartalmazó, eredeti tervekben nem szereplő új technológia alkalmazása miatt menet közben már egyszer módosították a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. és a Vegyépszer között megkötött szerződést, közel egymilliárd forinttal. Jelenleg újabb szerződésmódosításról folynak a tárgyalások olyan pluszköltségek miatt, amelyeket az eredeti szerződésben nem szereplő, az építési hatóságok által viszont megkövetelt megoldások okoztak. Monori Tamás szerint az eltéréseket az is okozta, hogy a pályaszakasz terve egy hosszú száraz periódus idején készült, amit a kivitelezéskor egy valószínűtlenül csapadékos időszak követett. A megbízó és a kivitelező között pillanatnyilag 1,5-2 milliárd forintról zajlik a vita.
A napokban egyeztettek a vadvédő kerítésekről is. A térség vadászai a tervekben szereplő vékony kerítést a vadban gazdag észak-somogyi térségben nem tartottak elég biztonságosnak. A pályaszakasz alatt és felett ugyan több vadátjárót is építettek, de pár évbe beletelik, míg ezeket megtanulják használni az állatok. A héten született meg a döntés arról, hogy a kivitelezőnek mintegy 15 kilométeres szakaszon meg kell erősítenie a megépült vadkerítéseket, a felső kétharmadban pluszhálót kifeszítve. Mindez a becslések szerint 20-50 millió forinttal tovább növeli a pályaszakasz árát.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/396239/