FFV Ipari elektronika, Automatizálás Kft. információs lapja
Tartalom
Menü
 
Hirdetések

Álláshírdetések
Cégek hirdetései
Egyéb hirdetések

 
Kapcsolat
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Fontos lehet...

Fontos linkek
Szakmai linkek
Szaklap linkek
Oktatás
Kiállítási naptár 2006
Külföldi kiállítások 2006
Rendezvények

 
Keresés...
 
Hírlevél
E-mail cím:

Feliratkozás
Leiratkozás
SúgóSúgó
 
Referenciák

Centrál Mosodák Rt.
Dunacontrol Kft.
Elektromax Kft.
Elszöv Automatika Kft.
ESZAT Kft.
Fővárosi Vízművek Rt.
IMAG Ikarus Kft.
Mátrai Erőmű Rt.
MTD Elektro Kft.
Quint Service Kft.
VÁV Union Kft.

 
Könyvek a Libritől



 
Látogatások
 
Hírek
Hírek : Továbbra is a MÁV-é a vasúti szállítási piac

Továbbra is a MÁV-é a vasúti szállítási piac

  2006.01.28. 08:38

A tehervasúttal kezdődött Magyarországon a MÁV európai uniós szintre emelése. A piacon megjelenő új szereplők valószínűleg jelentősen növelik majd az iparág versenyképességét, ám egyelőre a MÁV lefedi a piac 90 százalékát.

Az EU-csatlakozás óta három kis magánvasút-társaság is megkezdte működését. Továbbra is tetemes a személyszállítás vesztesége.

A szállítási piac megnyitása egyelőre nem rendezte át látványosan az erőviszonyokat: a MÁV Rt. még mindig a vasúti szállítási piac kilencven százalékát uralja. Antal Dániel, a január elsejétől létrejött Magyar Vasúti Hivatal elnöke az origo.hu Vendégszobájában elmondta: újabb két cég adott be bejegyzési kérelmet.

Magyarország számára a vasúti infrastruktúra komoly lehetőséget kínál az Európai Unión belül:
Antal Dániel a Vendégszobában elmondta: a hazánktól keletre fekvő országokban kisebb a népsűrűség, és ritka a közúthálózat, ezért ide főleg vasúton lehet szállítani. Az újonnan csatlakozó Románia és Bulgária felé például mindenképpen Magyarországon keresztül vezet az út. A magyar vasúthálózatot ezért viszonylag drágán lehet felkínálni a tranzitforgalom számára.

Bárki szállíthat a magyar síneken

Egyelőre a tehervasúti szállítást fejlesztik EU-szintre Magyarországon. A vasútliberalizáció óta gyakorlatilag bárki szállíthat a magyar síneken, aki megszerzi a szükséges engedélyeket és megfizeti a pályahasználatot.

Az EU-csatlakozás óta a MÁV és a GySev mellett három kis magánvasút-társaság kezdte meg működését:
a Magyar Magánvasút Rt., a Floyd és a MÁV Hajdú Vasútépítő Kft. Színre lépett még a Central European Railway Rt. is, amely részben a MÁV-hoz köthető. A teherszállításra a MÁV is létrehozta saját belső cégét:
a MÁV Cargo Zrt. januártól kezdte meg működését. A szállítási cég megörökölte a MÁV áruszállítási üzletágának 16 ezer tehervagonját.

A liberalizált teherszállítási piacon megjelenő új szereplők valószínűleg jelentősen növelik majd az iparág versenyképességét. Ennek köszönhetően nő majd a nagy nyersanyag-importálók – például a Dunaferr – és az exportőrök – autógyárak, mezőgazdaság – versenyképessége is. Jövőre a nemzetközi tranzitforgalom előtt is megnyílik a pálya, ez növekvő pályadíj-bevételt jelenthet a MÁV-nak.

Megnövekedett Záhony jelentősége

Szintén a tranzitforgalom miatt képviselnek jelentős értéket a záhonyi átrakó-létesítmények.
A volt Szovjetunió területén ugyanis más nyomtávú a vasút, mint Nyugat-Európában. Kelet felé az EU-ban összesen 4-5 olyan állomás van, ahol át lehet rakni a vonatokat a szélesebb nyomtávra, ezért arra kell törekedni, hogy minél többen szállítsanak Ukrajna és Oroszország felé Magyarországon keresztül.

Az EU-s fejlesztési pénzekből 2007-től természetesen a vasútra is jut majd, ez lehetővé teszi azokat a pályafelújításokat, amelyek segítségével a közútinál jóval nagyobb sebességgel lehet majd árut szállítani.

Óránként 9,2 milliót költöttünk a MÁV-ra

A személyszállítás területének uniós szintre emelése még hátra van, az EU 2010-et jelölte meg a liberalizáció dátumaként. Mivel a MÁV a személyszállítás valós költségeit nem képes a viteldíjakból fedezni, a cég a Magyar Vasúti Hivatal vezetője szerint minden évben hozzávetőlegesen 180 milliárd forint állami támogatást él föl. A támogatások azonban még a szolgáltatás jelenlegi szinten tartására sem elegendőek.

A MÁV Rt. májusában hozza majd nyilvánosságra éves jelentését, azonban novemberben már közölték: 2005-re 81 milliárdos veszteséget várnak. Ez azt jelenti, hogy az adófizetőknek óránként 9,2 millió forintjába került a MÁV Rt. tavalyi tevékenysége, természetesen a vonatjegyért kifizetett ár mellett.
Az államvasút ugyanakkor az utóbbi három évben a létszámcsökkentéseknek köszönhetően 25 milliárd forintot takarított meg, azonban a hatékony működéshez további leépítésekre lesz szükség.

Ugyanakkor a MÁV 2005 őszén rendhagyó módon év közben is megemelte a vonatjegyek árát, hogy pluszbevételhez juttassa a személyszállítási üzletágat. Emellett 58,5 milliárd forintos hitel felvételére írtak ki pályázatot, a működési költségek fedezésére. Ez tovább emelte a MÁV 137 milliárd forintos hitelállományát.







Forrás: Magyar Nemzet Online

 
Ön már látta?
Indulás: 2004-04-12
 
Információk

Partnereink:

Agricola információs lapja

Disznövények 

Vadászati Információs Portál





            


Hírek
Hírek külföldről
Technika - Tudomány
Mosoly oldal


 
A nap képe
 
Virtuális Kiállítás

 
Fórum




Belépés
Tudnivalók
Moderálási alapelvek

 
G-Mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
StatElit

 
Top 1000
 
Tartalom