A Transelektro lejárt, illetve nem lejárt köztartozásairól szóló csiki-csuki azért érdemel figyelmet, mert a válságban lévő cégcsoport gyengélkedése sokba kerülhet üzleti partnereinek, köztük az Alstomnak.
A BKV metrószerelvények szállítására kiírt tenderén a Ganz Transelektro Közlekedési (GTK) Rt.-vel közös konzorciumban induló francia cég ugyanis kieshet a több tízmilliárd forint összértékű versenyből, ha magyar partnere nem tudja igazolni, hogy nincs lejárt köztartozása.
Ezzel együtt Székely Péter számára éppen az Alstom egy ajánlata ad alapot arra, hogy a birodalma megmentésére siető külföldi befektetőkről nyilatkozzon. A pénzügyi nehézségein korábban - a részvényei döntő hányadának átadásáért cserébe kapott - állami támogatásból uralkodni tudó francia járműgyártó ugyanis a hírek szerint a közelmúltban ajánlatot adott a GTK megvásárlására. A cég azonban akkor nem volt eladó. A mostani nyilatkozatokból viszont úgy tűnik: a tulajdonosok mégis látnak némi fantáziát a kezdeményezésben. Ha másra nem is jó, de legalább hivatkozni lehet rá.
Mint ahogy arra is, hogy egy pénzügyi befektető egymilliárd forinttal beszállt volna a GTK-ba. Igaz, ennek feltétele az lett volna, hogy a társaság tulajdonosai is hozzátesznek ennyit a céghez. Az ehhez szükséges egymilliárd forint azonban pillanatnyilag hiányzik a részvényesek pénztárcájából. Éppen úgy, ahogy a MÁV motorvonattenderében győztes svájci Stadler vonatainak gyártásában való részvételhez szükséges egymilliárd is. Ennyit kellene ugyanis a GTK-nak a MÁV Északi Járműjavító Kft.-be február végéig tőkeemelés formájában betennie a motorvonatok összeszerelésére alkalmas új csarnok épületének felépítéséhez.
A pénzügyi problémákat súlyosbítja, hogy a megrendelők is egyre bizalmatlanabbak. A DKV Debreceni Közlekedési Rt. például azért kezdeményezett tárgyalásokat a GTK Rt.-vel, mert szeretne választ kapni arra: március 31-ig megkapja-e tizenegy új trolibuszát. Az egymilliárd forintos szerződés teljesítésének esetleges késéséről a Transelektro még nem nyilatkozott.
A DKV azonban - a február 28-ra beígért tíz trolijára váró - BKV-hoz hasonlóan gyártásközi ellenőrzést tartott a Transelektrónak járműkarosszériákat szállító lengyel Solarisnál. Úgy tudjuk: az ellenőrzésen kiderült, hogy a GTK-nak partnere - meg nem határozott okból - egyelőre nem adta át a trolikat.
Így összeszerelésük szeptember óta várat magára. Eközben a debreceni járművek késése miatt fizetendő kötbér összege önmagában is elérheti a 400 millió forintot.
Forrás: nol.hu
http://www.nol.hu/cikk/391272/