Hírek : Csütörtökön adják el a repteret |
Csütörtökön adják el a repteret
2005.12.08. 04:42
Veres János és Mészáros Tamás csütörtökön közös sajtótájékoztatón ismereti a Budapest Airport Rt. privatizációs pályázatának eredményét. A költségvetési bizottság szerdai ülésén Veres nem volt hajlandó megmutatni a dokumentumokat a képviselőknek.
A pénzügyminiszter az ÁPV Rt. igazgatóságának elnöke jelenlétében csütörtök délelőtt várhatóan bejelenti hogy a három versenyző cég közül kié lesz a Budapest Airport Rt. 75 százalék -1 szavazatot kitevő részvénycsomagja.
A tenderre meghívott öt, nemzetközi repülőtér-üzemeltetői tapasztalattal rendelkező társaság közül kettő – a római, brüsszeli és a sydneyi repülőteret üzemeltető ausztrál Macquarie Airports és a koppenhágai repteret menedzselő Copenhagen Airports – már korábban jelezte, nem kíván részt venni a versenyben.
A megadott határidőre hárman adták be pályázatukat: a német Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide, a brit BAA International Ltd, és a szintén német Hochtief Airport GmbH. Az elemzők szerint a londoni repteret is üzemeltető BAA lehet a befutó.
A nyári fordulóban a német Hochtief tette a legnagyobb, a magyar privatizáció történetében egyedülálló 390 milliárd forintos ajánlatot. Ettől elmaradt a frankfurti repteret üzemeltető Fraport AG Frankfurt Airport Worldwide és a londoni Heatgrow repteret üzemeltető BAA International Ltd. ajánlata. A The Sunday Times korábbi írása szerint a tender már 500 milliárdos versenyről szól, amelyben a BAA is labdába kíván rúgni, úgyhogy a területet ismerők szerint az árak ismertetésekor számíthatunk újabb meglepetésekre.
A táska megőrizte a titkot
Nem volt hajlandó válaszolni Veres János pénzügyminiszter a Budapest Airport Rt. privatizációjára vonatkozó érdemi kérdésekre az Országgyűlés költségvetési bizottságának szerdai ülésén. A miniszter ugyan bevitte egy táskában a vagyonértékelést tartalmazó dokumentumot, de azt nem mutatta meg a képviselőknek. Varga Mihály bizottsági elnök ezért zárt ülés elrendelését javasolta, ezt azonban a szocialista képviselők szavazataival a testület elutasította.
Bár elvileg a képviselőknek a titoktartási nyilatkozat aláírása a után joguk lenne betekinteni az ominózus iratokba, ám ezt a lehetőséget az ÁPV Rt. vezetői már tegnap elutasították. Veres azt ajánlotta a tiltakozó ellenzéki képviselőknek, hogy éljenek a jogorvoslati lehetőségükkel. A miniszter hozzátette: az iratok ismertetésének tilalmát az ÁPV Rt. vezetése saját felelősségére tette. "Én nem a zsebemből irányítom őket" - fogalmazott Veres.
Ezt követően szólalt fel Vági Márton, az ÁPV Rt. vezérigazgatója, aki elmondta: a képviselő jogállásáról szóló törvény alapján "szakmai és üzleti ügyekben" korlátozható a képviselők iratbetekintési joga, minden más tekintetben a privatizációs, a gazdasági és a versenytörvény tartotta szem előtt, amikor nem engedélyezte a dokumetumba való betekintést. Fidesz jegyzőkönyvvel alátámasztva azzal érvelt, hogy Veres János egy korábbi bizottsági ülésen ígéretet tett ígéretet arra, hogy a képviselők is megnézhetik az vagyonértékelést. Vági hozzáfűzte: őt jogilag egy miniszteri ígéret nem köti.
Május óta húzódik a pályázat
A BA magánosítási koncepciója 2005 tavaszán került a kormány elé. A kabinet május 31-én döntött a Budapest Airport Rt. értékesítéséről, az ÁPV Rt. pedig június 6-án tette közzé a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport értékesítésére vonatkozó tenderfelhívását, és kijelentette, hogy a cég privatizációját még az idén le kívánja zárni.
Forrás: fn.hu http://www.fn.hu/index.php?id=5&cid=112622
|